El projecte de la Dependència científica en estudis de salut UMH arriba als EUA i Europa

Dependència científica en estudis de salut és un projecte realitzat per investigadors de la Universidad Miguel Hernández. L’estudi ha format part de “Dominància i lideratge en activitats de recerca”. Ha sigut publicat recentment per la prestigiosa revista PLOS ONE.

Dependència científica en estudis de salut Estats Units i Europa

En què consisteix el projecte de Dependència científica en estudis de Salut UMH?

La UMH ha col·laborat en el projecte internacional denominat “Dominància i lideratge en activitats de recerca”. L’estudi, publicat en la revista científica PLOS ONE, confirma la dependència científica” de països subdesenvolupats respecte a Europa i Estats Units en:

• Medicina Tropical,
  • Malalties Infeccioses,
  • Parasitologia i
  • Pediatria.

El treball de recerca se centra en la col·laboració científica i col·laboració entre països desenvolupats com a eina de millora de la producció científica.
Dependència científica en estudis de salut Sala Pediatria Hospital Àfrica

Qui participen en el projecte de Dependència científica en estudis de Salut UMH?

El professor del Departament d’Història de la Ciència i de la Documentación de la Universitat de València, Gregorio González, lidera la recerca. El docent comenta: “hem objectivat, a través d’un indicador denominat dominance index –índex de domini–, una situació de dependència científica dels països menys desenvolupats. Aquesta variable ho és en relació als de més elevat progrés científic”. Així mateix, els investigadors han afegit que el treball s’ha dut a terme “en àrees clau de Ciències de la Salut, a pesar que per a reduir l’elevada prevalença de malalties tropicals, infeccioses i provocades per paràsits, així com les elevades taxes de mortalitat infantil en els països menys desenvolupats, és fonamental l’impuls de la recerca desenvolupada i liderada per aquests països”.

Dependència científica en estudis de salut per Jose Manuel Ramos Rincón Medicina Clínica UMH
Al costat del principal investigador, s’ha de destacar per part de la UMH al professor José Manuel Ramos. El docent i investigador del Departament de Medicina Clínica de la UMH constata:

• l’escassa participació dels països menys desenvolupats(M i L Índex de Desenvolupament Humà (HDI) en les revistes nuclears de Medicina Tropical, Malalties Infeccioses, Parasitologia i Pediatria,
  • tot açò a pesar que es tracta quatre disciplines de gran rellevància per als sistemes de salut d’aquests països,
  • aglutinen quasi la meitat de la població mundial.

Quins són les conclusions del projecte de Dependència científica en estudis de Salut UMH?

Els investigadors, assenyalen que s’ha pogut demostrar que en aquests països la recerca és testimonial i està connectada a interessos de països més desenvolupats. Es parla fins i tot del terme neocolonialisme científic. Per tot açò, en l’estudi es promou la col·laboració científica com a element integrador de països menys desenvolupats en les activitats de recerca.
Dependència científica en estudis de salut Mosquit Zicka
L’equip multidisciplinari ha detectat nexos de cooperació entre països desenvolupats i uns altres de baix o mig nivell de desenvolupament. Els autors de l’estudi argumenten que aqueixes relacions cooperatives “constitueixen un destacat mecanisme per a la integració en les activitats de recerca d’aquests últims països”. Fins i tot ressalten la problemàtica respecte a la proximitat geogràfica i variables sociopolítiques, idioma comú o haver sigut antigues colònies de països emergents com a variables que potencien aqueix treball conjunt.
Les conclusions permeten assegurar que potències econòmiques lideren les posicions en xarxes de col·laboració mèdica i científica. Estableixen vincles de cooperació entre països. Exemples com Brasil, Xina, Índia o Sud-àfrica es caracteritzen per un escàs grau col·laboratiu que territoris del seu entorn.
Dependència científica en estudis de salut científica laboratori Àfrica

Què es va tenir en compte en el projecte de Dependència científica en estudis de Salut UMH?

En el disseny de l’estudi es van localitzar els documents publicats entre 2011 i 2015 sobre: Medicina Tropical, Malalties Infeccioses, Parasitologia i Pediatria, del Science Citation Index Expanded. També es van analitzar els països que van realitzar les publicacions, així com els camps d’afiliació institucional i adreça de contacte. Posteriorment, es van classificar els països geogràficament i segons el seu Índex de Desenvolupament Humà. L’HDI avalua i compara la col·laboració internacional, el posicionament i la influència o domini d’uns països i uns altres. A més del lideratge i impacte dels treballs en funció de la col·laboració establida.
En l’estudi “Dependència científica en estudis de salut” han participat investigadors de:

• Hospital General Universitari d’Alacant,
  • de l’Hospital Nacional Guillermo Almenara de Perú i del