UMH i FISABIO col·laboren en la investigació en Atenció Primària en el Departament de Salut Alacant-Sant Joan d’Alacant

UMH i FISABIO participen en la recerca en Atenció Primària en el Departament de Salut Alacant-Sant Joan d’Alacant. En aquesta ocasió, ha sigut la Universitat Miguel Hernández la que ha subscrit l’acord.

Quin és l’objectiu fonamental que la UMH i FISABIO col·laboren en la recerca en Atenció Primària en el Departament de Salut d’Alacant-Sant Joan?

Principalment, el vertader objectiu és el treball conjunt d’ambdues institucions, UMH i FISABIO en la recerca en Ap. Bàsicament, la col·laboració se centra en:

• potenciar la recerca en atenció primària en el Departament de Salut Alacant-Sant Joan d’Alacant
  • enfortir l’acord de col·laboració subscrit amb la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx i la Fundació per al Foment de la Recerca Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (FISABIO).

Hospital Universitari de Sant Joan d'Alacant UMH i FISABIO

La finalitat d’ambdues institucions és, en resum, afavorir la recerca en l’àmbit de l’atenció primària de salut. A més de fer-ho en la carrera investigadora del personal sanitari; així com en aquest nivell assistencial. Al costat de l’aplicació directa del coneixement generat per la recerca, oferint als pacients una millor atenció.

Quins són les institucions de la UMH i FISABIO que han establit la col·laboració en recerca en Atenció Primària?

Fonamentalment, s’ha formalitzat mitjançant la Càtedra de Recerca en Cronicitat i el Grup Calitè Recerca en Qualitat i Seguretat del pacient. En aquest cas, FISABIO s’encarrega de gestionar la recerca en l’Àrea d’Avaluació i Serveis de Salut des del Departament de Salut Alacant-Sant Joan d’Alacant.

A més, també formen part del projecte de col·laboració:

Algun dels objectius fonamentals es podria resumir en:

• compartir els seus projectes i recursos per a aplicar solucions basades en les noves tecnologies;
  • la Telemedicina, aconseguint major implicació del pacient en el seu autocuidado;
  • millor atenció i òptims resultats clínics, fonamentalment amb pacients amb patologies cardiometabólicas.

Domingo Orozco accésit Medicina de Familia UMH i FISABIO

En què consisteixen els avanços concrets de la UMH i FISABIO en recerca en Atenció Primària?

Fonamentalment, el desenvolupament de noves aplicacions digitals. El seu objectiu no és un altre que oferir suport proper a persones en la cura de familiars. En aquest cas es refereix a cuidadors no professionals. Així mateix, de recolzar la promoció professional en recerca dels metges d’Atenció Primària.

A més, pretenen desenvolupar noves aplicacions digitals per a oferir un suport més proper a les persones que cuiden a algun familiar. Sobretot, cuidadors no professionals, així com recolzar la carrera professional en l’àmbit de la recerca dels professionals d’atenció primària. Principalment, des del Departament de Salut Hospital, tant amb el desenvolupament de projectes de recerca o d’innovació. Amb l’objectiu de donar resposta a preguntes de la clínica, com per a la realització de tesis doctorals en l’àmbit de l’atenció primària.

Així mateix, algunes de les accions integrals que es van a desenvolupar se centren en:

• afavorir la creació de nous grups de recerca. Bàsicament, que estiguen en condicions de concórrer a convocatòries de finançament d’agències europees, nacionals o autonòmiques, entitats públiques o privades o a premis de recerca en l’àmbit de la gestió clínica,
  • recolzar metodològicament per a augmentar la difusió de resultats de recerca en congressos nacionals i internacionals i en revistes científiques.

Quins van a ser les accions a desenvolupar per la UMH i FISABIO en recerca en Atenció Primària?

D’acord a l’assenyalat anteriorment, es contemplen diverses accions per a potenciar la recerca i portar els resultats a la pràctica. Principalment, a metges residents especialitzats en Medicina de Família. L’organització de seminaris, jornades i avanços en AP contribuirà a la seua millora.

Quins professionals són els que coordinen els avanços entre la UMH i FISABIO en Atenció Primària?

Vicente Gil Guillén Atenció Primària UMH i FISABIO Atenció Primària

Principalment, el grup d’accions estarà dirigit de forma integral per diversos professionals de l’àmbit sanitari:

María Virtuts Pérez Jover, professora del Departament de Psicologia de la Salut de la UMH i directora del Grup Calitè de Recerca de la Universitat

Vicente Francisco Gil Guillén, catedràtic del Departament de Medicina Clínica de la UMH i codirector de la Càtedra de Recerca en cronicitat,

José Joaquín Mira, catedràtic del Departament de Psicologia de la Salut i investigador principal del Grup d’Excel·lència en Recerca PROMETEU-173,

Domingo Orozco, catedràtic del Departament de Medicina Clínica i codirector de la Càtedra de Medicina de Família

Domingo Orozco Departament Medicina Clínica UMH i FISABIO projecte Atenció Primària

Logo FISABIO